Werkplezier: bouwen met geluk en voldoening (2) – Timo Beumer
Voor Timo Beumer (TBVA Vastgoedadvies) zijn ‘ geluk ’ en ‘ voldoening ’ essentieel om een goed product te kunnen maken. Dat bepaalt zijn werkplezier en daar maakt hij hele bewuste keuzes in als het gaat om samenwerking.
Timo heeft duidelijke ideeën over hoe werkplezier en vertrouwen bijdragen aan een goedlopende bouw: ‘ Geluk is voor mij dat je altijd met veel plezier naar je werk probeert te gaan. Als je je hele leven denkt: ik MOET werken, dan wordt het nooit wat. Ook met het gunnen in de bouw. Dat is een resultaat van vertrouwen en kwaliteit die je levert. Als je geen vertrouwen hebt, is er ook niets te gunnen. Ik heb liever een goede prijs en een bouw zonder gedoe, dan een gefrustreerde bouw met iedereen die naar elkaar zit te kijken, omdat de prijs zo laag mogelijk moet zijn.’
‘Als je de klik mist, vind ik het niet erg dat een samenwerking wegvalt.’
(On)Gedwongen samenwerking
Timo werkt als hij de keus heeft alleen met mensen en partijen met wie hij een klik heeft: ‘Laten we eerst maar eens beginnen, zeg ik wel eens tegen klanten. Dan kijken we of het klikt en als het niet klikt, stoppen we ermee. Als het alleen om geld gaat, dan doe ik het sowieso niet. We hebben geld nodig, hoor en dat is ook belangrijk, maar je moet altijd naar meerwaarde zoeken en dat zit vaak niet in geld. Op het moment dat ik een ontwerp laat maken, vind ik het fijn dat een ontwerper zijn ding kan doen en dat kost geld. Ik schrik soms ook van een offerte. Niet iedereen is overal goed in, dus je moet weten wie je waarvoor vraagt.’
‘Niet te lang doorsukkelen’
In samenwerkingen zorgt Timo dan ook eigenlijk altijd voor een soort proefperiode: ‘Ik laat het niet te lang doorsukkelen, want dan frustreer je elkaar. Heel vaak is het zo dat ik tegen een bedrijf zeg: laten we dit kleine project proberen met elkaar en daarna kunnen we altijd opschalen of er meer structuur aangeven. Na het proberen is er altijd een punt waarop je bepaalt of je er wel of niet meer door gaat. Als je de klik mist, vind ik het niet erg dat een samenwerking wegvalt.’
Toch is dat niet altijd even eenvoudig volgens Timo: ‘Soms heb ik ook opdrachtgevers die vinden dat ik met een bepaalde partij moet werken, waarbij ik me afvraag of het wel de juiste partij is in het verhaal. In het belang van je opdrachtgever moet je het soms ook gewoon doen met wat je hebt en dan we passen ons aan, maar ik maak de zorgen die ik heb wel bespreekbaar: dit zijn jullie ambities, dit zijn de onze en we liggen ver uit elkaar. Het wordt een lastige opgave, maar we willen de verbindende factor zoeken in het belang van onze opdrachtgever, dus hoe gaan we dit doen?’
‘Weg van je bureau’
Als je werkt vanuit plezier en geluk is je product ook beter volgens Timo: ‘Dat is echt met elkaar verweven, dat kan en mag niet los: kwaliteit en passie. Het maakt het leven ook makkelijker en beter. Het vertrouwen moet groot zijn. Opdrachtgevers mogen dat ook wat meer uitdragen en de aannemerij mag daar wat nog wel wat in leren: dat een aannemer bezig is met een goede badkamer en zelf bedenkt dat het met een paar aanpassingen eigenlijk veel beter aansluit op de wensen van de bewoners. Misschien gaat de prijs wat omhoog, maar dat het door overleg gewoon kan.’
‘Het begint met de grote getallen, maar het geluk zit ‘m in de staart: hoe gelukkig is de gebruiker?’
Dat is een kenmerk voor werken met passie en leidt tot meer kwaliteit. Een voorwaarde is dat je mee kunt denken met een gebruiker en daar een stap verder in gaat, volgens Timo: ‘Ik wil altijd werken met mensen en het liefst zo dicht mogelijk bij de gebruiker. Zo kan ik ‘s ochtends praten over miljoenenprojecten en ‘s middags over een koffiezetapparaat in het buurthuis en het naamplaatje bij de deur. Het begint met de grote getallen, maar het geluk zit ‘m in de staart: hoe gelukkig is de gebruiker? Ik word heel gelukkig als ik door een woonwijk loop die wij gerealiseerd hebben en mensen zitten lekker in hun tuintje te knutselen. Dat geeft voldoening. Om daar te komen wil ik weten waar ik wat ga bouwen en hoe het in elkaar zit. Ik moet er een gevoel bij hebben en het zelf zien. Een lichtmast voor je slaapkamerraam is bijvoorbeeld heel vervelend. Daar moet je rekening mee houden. Dat kan niet vanachter je bureau.’