
Winst door logistiek en distributie – Robert Woudenberg (2)

Nb’er Robert Woudenberg van Attema
Robert Woudenberg van Attema gelooft naar eigen zeggen ‘als geen ander in samenwerken’. Eerder vertelde hij al over het op reis nemen van installateurs en over de laatste innovatieve concepten In-Home Connectivity en Winstalleren. Hij heeft dan ook contact gezocht met fabrikanten die elkaar kunnen versterken binnen de installatiebranche. Er valt veel winst te halen door niet harder maar slimmer te werken, bijvoorbeeld door het toepassen van Plug-and-Playconcepten en logistiek op de bouwplaats.
Winstalleren
Attema wil bekend staan als vernieuwend. Robert vertelt: ‘We zijn de afgelopen tijd bezig geweest om concepten te ontwikkelen die in de TCO-gedachte veel voordelen hebben. Normaal kijkt de installateur alleen naar de P van prijs op basis van inkoop. Nu kijken we hoe we de total cost van een project positief kunnen veranderen. Dat heeft geleid tot het concept ‘Winstalleren’. De trend die we in Nederland zien is transformatie van bestaande kantoorpanden naar bijvoorbeeld studentenhuisvesting, hotels of appartementen. Er staat circa 2,5 miljoen vierkante meter aan bedrijfspanden leeg. Daarnaast is er een tekort aan betaalbare woningen. De leegstaande panden wordt helemaal kaalgeslagen en worden weer compleet opgebouwd. Als we naar ons concept Winstalleren kijken, dan kunnen we de installatietijd met circa zestig procent terugbrengen. De kostprijs van de producten stijgt en de faalkosten neemt af tot circa nul procent. Een dikke win-winsituatie.’
‘We kunnen de installatietijd met 60% terugbrengen!’
Robert legt uit hoe dat in de praktijk werkt: ‘De groothandel verpakt de producten die verwerkt moeten worden per woning in een doos. Het is een soort legodoos: je vouwt hem open, er zitten allerlei kant en klare snoeren in, schakelmateriaal inclusief inbouwdoos en een groepenkast. De installateur klikt die producten zonder gedoe in elkaar. De groothandel zorgt dat de installateur de producten op de juiste tijd en de juiste plaats aangeleverd krijgt. Alle stekerbare producten zijn door ons en de overige fabrikanten die mee participeren in dit concept getest. De faalkosten zijn nu te verwaarlozen, deze waren voorheen zo’n tien procent. Nu is een studentenkamer ineens in drie uur klaar. De materialen zijn misschien wat duurder, maar de total cost is een stuk minder.‘
Anders koffie drinken
Net als veel andere New Builders loopt Robert aan tegen de focus op de inkoopprijs: ‘De hele wereld kijkt teveel naar de P van Prijs en niet naar de TCO. Korting is armoede en wordt gedreven door angst. Het zegt ook wat over jezelf: er zijn legio commerciële mensen die alleen naar beneden kunnen rekenen en niet praten over de overige P’s. Ook daar spelen wij een rol in, wij trainen onze dealers hierin. Onze dealers zijn de landelijke groothandelaren. Natuurlijk is voorraad en kennis belangrijk, maar de installateurs willen meer. Zij willen gebruik kunnen maken van een goede internetsite, kennis en voorraad. Daarnaast moeten de groothandelaren beschikken over bouwplaats logistieke concepten. Zodat men just-in time, just-in place kan aanleveren.’
‘De groothandel moet een ‘klantensnapper worden’
Dat kan volgens Robert alleen als de groothandel een ‘klantensnapper’ wordt: ‘Hoe planning en logistiek werkt gaat verder dan alleen materialen naar de bouwplaats brengen. Dat kan ook zijn dat de groothandel zorgt voor koffie op de zevende verdieping, zodat een installateur niet zeven naar beneden en weer zeven omhoog moet voor een kop koffie. Met het ontwikkelen van dat traject zijn we druk bezig.’
Eerst geloven, dan zien
Robert werd getriggerd door de naam ‘The New Builders’ en is op zoek naar partners om mee samen te werken: ‘Wat mij betreft hebben The New Builders nog wel wat meer pit nodig. We moeten niet blijven hangen in de problemen die er zijn, maar gewoon aan de slag gaan. Ik zoek naar enthousiastelingen, naar jonge honden die iets zien. De meeste mensen zeggen: ik moet het eerst zien en dan geloof ik het wel. Ik zeg: geloof er nou eens in, dan ga je het vanzelf zien. Dat is andersom. Dan zorg je ervoor dat het gaat werken. Ik zoek mensen om mee te sparren: architecten, raadgevende adviseurs, woningbouwconcepten en dat vind je bijvoorbeeld op een platform zoals TNB’ers. Dat je met elkaar in gesprek bent en denkt: met jou werk ik samen, want we snappen elkaar.’