Op reis met installateurs – Robert Woudenberg (Attema) (1)
Vernieuwend zijn in een conservatieve sector is niet altijd eenvoudig, maar het kan wel volgens Robert Woudenberg van Attema. Eén van de projecten waar Robert erg enthousiast over is maakt dat mogelijk. Ideeën zijn mooi, maar ze moeten ook nog worden uitgevoerd op de bouwplaatsen. Om dat voor elkaar te krijgen gaat Robert regelmatig letterlijk op reis met installateurs.
Robert vertelt enthousiast over het concept ‘In-Home Connectivity’, de innovatieve oplossing van Attema voor een goed WiFi-signaal op compartimentsniveau in elke nieuwe of bestaande woning: ‘Vanuit huis besturen mensen hun leven met behulp van het internet. Niet alleen communiceren met vrienden, online shoppen en het nieuwe werken, maar ook genieten van muziek, HDTV, films en online gaming. Voor al deze activiteiten en toepassingen is een goede, stabiele internetverbinding nodig. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het in de praktijk niet.’
Meer dan dertig procent van de Nederlandse woningen heeft al toegang tot een glasvezelverbinding. Het aantal huishoudens dat de verbinding gebruikt blijft groeien. Robert: ‘Logisch, want glasvezel maakt een supersnelle internetverbinding mogelijk. Alleen wordt die mogelijkheid in de praktijk nauwelijks benut. Want hoe gaat het vaak? De glasvezelverbinding wordt in de meterkast of tot in de woonkamer aangelegd. Daarna stopt het, het WiFi-signaal van de router in de meterkast gaat niet door de dikke betonnen vloeren en wanden. Hoe snel de internetverbinding daadwerkelijk is, hangt ook af van de infrastructuur in huis. We zien eigenlijk altijd dat deze onvoldoende is. Met In-Home-Connectivityconcept van Attema zorgen wij ervoor dat elke bewoner maximaal profijt heeft van zijn glasvezelverbinding. Vanuit de meterkast trekt de installateur een Plastic Optical Fiber in de bestaande 230V installatie. Ieder compartiment kan men voorzien van een WiFi access point. Zo creëert men overal in huis goed internet. We verlengen dus de router naar een compartiment zonder enig verlies in kracht van het WiFi-signaal in de bestaande 230V infrastructuur in huis.’
[‘HET MOET NOG WAT LANGER SLECHT GAAN’] Robert wil als Attema te boek staan als vernieuwend: ‘We willen de wereld inspireren en enthousiasmeren. Het gaat wat beter in de wereld en in de markt. In de moeilijke tijd zag iedereen de noodzaak van samenwerken, maar nu het beter gaat gaan mensen weer hun eigen ding doen. In de moeilijke tijd komt de creativiteit boven en gaan mensen de mooiste dingen doen. Het moet nog wat langer slecht gaan wat dat betreft.’
Hoe die samenwerking vastgehouden kan worden, is een goede vraag volgens Robert: ‘Ik zal dat vliegwiel aan moeten blijven zwengelen en de kar moeten blijven trekken. Dat is ook mijn rol en dat vind ik ook de rol van Attema, die echt vernieuwend wil zijn. De klanten eisen dat ook van ons.’ Eén van de dingen die Attema daarom doet is luisteren naar de klant. ‘We willen in de haarvaten van de installateurs komen en hen begrijpen. Daarom bezoeken we met name de installateurs in plaats van de groothandels. Als we de installateurs snappen, kunnen we onze concepten daarop laten aansluiten. We hanteren de push-and-pullstrategie.’
Robert komt daarin ook uitdagingen tegen: ‘Onze producten evolueren, dit is kenmerkend voor de installatiemarkt. Echte revolutionaire ontwikkelingen accepteren de installateurs niet zo makkelijk. Daarom nemen we installateurs letterlijk mee op reis. Ik verzorg veel lezingen waarbij ik installateurs interactief over ons laatste nieuwe concept ‘Winstalleren’ vertel en laat zien hoe het anders zou kunnen. We dagen installateurs ook uit om een proefproject te starten en daar staan ze allemaal voor open. We kijken niet meer naar de inkoopprijs van producten, maar brengen de totale TCO in beeld.’
Robert gelooft in pre-fabricage en samenwerken met andere fabrikanten. Hierdoor nemen zowel de installatietijd als de faalkosten sterk af: ‘Wij, als fabrikant leveren aan de groothandel en die levert aan de installateur. De groothandel verandert van ‘dozenschuiver’ naar onder meer een bouwlogistieke partner. Ook verzorgt de groothandel de assemblage van de producten. Zo kan de groothandel hun toegevoegde waarde beter verkopen. In de bouw wordt zo weinig verdiend door installateurs. Wij willen meer rendement genereren door niet harder, maar slimmer te werken. Als je alle betrokken partijen aan tafel zet en kijkt naar alle aspecten in plaats van alleen naar de prijs, dan ontwikkel je fantastische concepten.’
Binnenkort meer over de visie van Robert Woudenberg op Winstalleren, Plug-and-play en anders koffie drinken.
[OVER ROBERT WOUDENBERG EN ATTEMA] Met een directeur van een groot bouwbedrijf in Nederland als vader, is de bouw er met de paplepel ingegoten. Na zijn studie kwam Robert bij een fabrikant in afdichtingsmaterialen terecht. Het bedrijf werd verkocht en Robert kon zich niet vinden in de nieuwe strategie. Sinds 1997 werkt hij voor Attema . Robert: ‘Het is een mooie bedrijf. Attema is vijftig jaar geleden gestart door plaatselijk installateur Gijs Attema. Hij dacht de hele dag in problemen en die probeerde hij als een soort uitvinder ’s avonds op te lossen.’ Attema is actief in vier marktsegmenten: de core-business is ‘Installatie’, waar draad en kabel worden verpakt in inbouwdozen, las-, centraal- en kabeldozen en groepenkasten. Daarnaast ontwikkelt Attema bij ‘Bouw’ onder andere afstandhouders voor betonproducten zodat de wapening op dekking wordt gebracht. Vanuit ‘Special Products’ worden producten ontwikkeld waar de klant specifiek om vraagt, zoals de ‘ringen’ van Audi, de letters en rode band van Shell. Tot slot valt het genoemde concept In-Home Connectivity onder de productgroep ‘Infra’. Robert is als Sales Manager verantwoordelijk voor de divisies Installatie en Bouw.