Van een boswandeling naar een vooruitstrevende onderneming
Een kleine 2 jaar geleden gingen we zeilen met The New Builders. Veruit de jongste aanwezigen waren Boy Rolloos en Johan Fluit. Zij vertelden over hun nieuwe onderneming, Forest Living, waarmee ze CO2- en energieneutraal wilden gaan bouwen.
Tijdens wandelingen in het bos ontstond hun levensvraag: hoe kunnen wij binnen één generatie de wereld energie- en CO2-neutraal maken en onze voetafdruk beperken. Boy: “Kijkend naar de grootste mondiale uitdagingen hebben wij uiteindelijk voor de bouw gekozen.” Dit verhaal en hun persoonlijkheid sloot aan bij Tim Rodenburg, die zichzelf toen en nu enorm bezighoudt met duurzaamheid en menswaardigheid. Zij werden door elkaar geraakt, maar Tim kon ook tips geven vanuit eigen valkuilen in het verleden. En tijdens deze zeiltocht mochten we samen proosten op de toekenning van een langverwachte en belangrijke investering die de jongens op dat moment toegewezen kregen.
Het heden
Dat was 2 jaar geleden. Inmiddels staat er een stevig bedrijf, een fabriekshal en worden er daadwerkelijk panden gebouwd! Het doel van Forest Living is om de wereld energie- en CO2-neutraal te maken door middel van wonen. Boy: “Daarbij hebben wij onszelf als doel gesteld om de huidige CO2-uitstoot van de bouwsector terug te dringen van 35 procent naar 0 procent. Zo laten wij een positieve footprint achter op de aarde en voor de mensen om ons heen.”
Het realiseren van deze idealistische ideeën doen ze niet alleen, binnen Forest Living participeren hun medewerkers, partners, klanten en investeerders mee door de uitgifte van certificaten van aandelen. Door iedereen de optie te geven om mede-eigenaar te worden, ontstaat er een fantastische cohesie en een prachtig financieringsmodel om samen te kunnen schalen en wendbaar te zijn.
Boy: “Wij zijn New Builder. De grondslag van The New Builders, wendbaar en menswaardig, ligt verworteld in Forest Living. En als we kijken naar het manifest, dan denk ik dat we op alle 4 de windrichtingen aansluiten. Binnen ons bedrijf, maar ook richting onze klanten staat de mens voorop. Het gemeenschappelijke belang én het samenwerken met de markt laten we niet alleen zien, maar wordt ook versterkt door onze aandelen structuur, en vanzelfsprekend gaan we volle bak voor circulair produceren!”
Enthousiast gaat Boy verder. “Door op deze manier samen te werken, kan iedereen participeren én profiteren en zijn we een gezamenlijke community. Een mooi en concreet voorbeeld is – opnieuw – New Builder Tim Rodenburg. Hij is aandeelhouder en zag dat we een kraan nodig hadden. Omdat hij een betere beschikbaar had, heeft hij die hier geplaatst om te gebruiken. Dat is echt samenwerken.”
Het product
Maar wat is dan dit bijzondere product? “Het is echt uniek en nog niet eerder op deze manier ingezet. Wij hebben een kunststofkern ontwikkeld, die tussen twee platen hout wordt gelamineerd en op deze manier zowel constructief als isolerend toegepast kan worden. Dit hout komt trouwens allemaal uit kweekbossen en we richten ons in de ontwikkeling op een volledig biobased product. Deze constructieve blokken vervangen vloeren, daken, tussenwanden en spouwmuren en door deze ‘slimme schil’ realiseren we CO2-neutraal bouwen en wonen. In de fabriek worden de bouwelementen gemaakt, waarna ze als een soort Ikea-pakket op de bouwplaats in elkaar worden gezet. Zo bouwen en produceren we bijvoorbeeld in enkele dagen een experience center van 160 m2!In principe kunnen we er alle soorten woningen mee bouwen. We bouwen op dit moment aan een eigen kantoorpand, maar het is ons doel voor 2022 om op te schalen naar het bouwen van kleine, maar luxe woningen, zoals tiny houses, recreatieve woningen of bijvoorbeeld zorgunits, waarbij we energieneutraal bouwen en wonen, zonder in te leveren op luxe. We plaatsen bijvoorbeeld een heerlijke stortdouche, die toch 80% water bespaart (tov een standaard douche)!”
Rabobank Keurmerk
Dat deze jongens opvallen en nog veel gaan bereiken, ziet ook de Rabobank. Begin juni kreeg Forest Living het ‘Hart voor de Zaak’ keurmerk van de Rabobank uitgereikt. Voor ondernemers waar de Rabobank trots op is. Sjoerd de Haan: “Als je kijkt hoe ze in 4 jaar een idee hebben uitgebouwd tot een complete onderneming, en wat voor onderneming, dan ben ik daar enorm trots op. Maar ze mogen vooral trots zijn op zichzelf.”