Sociale innovatie op Beurzen – door Govert-Henk Mijnders
Als trainer van standbemanning op beurzen hoor ik regelmatig dezelfde misvattingen.
‘Laten we al onze producten maar meenemen naar de beurs, dan kan de bezoeker zien wat we allemaal doen’. Wisten ze dat nog niet dan?
‘We gaan ons verhaal eens flink aanscherpen voor de beurs. We hebben zo veel om te vertellen aan de bezoekers’. Oh. Zit die bezoeker op dat verhaal te wachten dan?
En in aanloop naar een beurs: ‘We weten nog niet of we wel moeten gaan. Het kost altijd heel veel en het levert eigenlijk helemaal niets op. Het is allemaal niet meetbaar’. Heel bijzonder.
Wanneer je vooraf naar de doelstelling van een beursdeelname vraagt is er geen, of weinig concrete richting bepaald. En na de beurs hoor je het volgende: ‘Zo, en nu weer aan het werk! Want we zijn er toch bijna een week tussenuit geweest!’ Wat gebeurt er dan met de afspraken die zijn gemaakt met de bezoekers op de beurs?
Sociale innovatie
Je zult je afvragen: waar zit dat nu in? Ik ben van mening dat dit te maken heeft met onvoldoende voorbereiding op de taken voor, tijdens en na de beurs. Er is te weinig focus op de sociale kant van de beursdeelname. En tegelijkertijd is er is behoefte aan sociale innovatie op beurzen.
Onderzoekers van de Erasmus Universiteit omschrijven het woord sociale innovatie als volgt: Het ‘samenspel tussen het ontwikkelen van nieuwe managementvaardigheden (dynamisch managen), het hanteren van innovatieve organisatieprincipes (flexibel organiseren) en het realiseren van hoogwaardige arbeidsvormen (slimmer werken) om het concurrentievermogen en de productiviteit te verbeteren.
- Managementvaardigheid
Nummer een op beurzen is luisteren. Bijvoorbeeld: luisteren naar de managers van het andere soort. Marketing management is al maanden bezig met de voorbereiding van de beursdeelname. Als salesmanagement aanhaakt, liefst daags voor de beurs, worden creatieve ideeën in de kiem gesmoord en horen we diverse voornoemde clichés.
- Innovatieve organisatieprincipes
Vertaald naar het deelnemen aan een beurs, leiden innovatieve organisatieprincipes tot eigen keuzes zonder dwang. Wie wil echt op de beurs staan? En wat zijn dan de persoonlijke doelen? Hoe draag je bij aan de voorbereidingen en het opvolgen van de beurs? En vooral: laten we het eens anders doen met elkaar. Want als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. En als de vorige beurs niets opleverde, dan wordt het hoog tijd om innovatief te gaan organiseren.
- Hoogwaardige arbeidsvormen
Op de beursvloer betekent hoogwaardige arbeidsvormen het combineren van ‘luisteren’ en ‘anders doen’. Niet meer vertellen, maar oprechte belangstelling. Niet meer alles laten zien, maar keuzes maken die aansluiten bij je doelstelling van deze beursdeelname.
Sociale innovatie op beurzen. Het echte contact met de ander. Oprechte interesse. En in de samenwerking elkaars krachten bundelen en met vertrouwen de nieuwe kansen en mogelijkheden benutten.
Auteur: Govert-Henk Mijnders
Als trainer en managementadviseur initieert Govert-Henk de beurzen waar The New Builders aan meedoen.
Doel van The New Builders is het realiseren van een wendbare en menswaardige bouwsector in het nieuwe tijdperk. Doel van de deelnemende ondernemers is het gezamenlijk zoeken naar partijen die passen bij jouw business. Wij zijn elkaars ambassadeurs. Door middel van een strategische sessie voor directie en managers en een beurstraining voor alle standbemanning staan we als één team op de beurs. De ervaringen zijn al succesvol. Ook meedoen? Mail naar ghm@degaat.nl.