Leren van evalueren – BLOG Theo Andreae
Theo Andreae houdt zich vanuit Ontwiqqel bezig met de evaluatie van bouwprocessen. Theo is ook moderator bij The New Builders. In deze blog vertelt Theo onder andere over een bijzondere pilot in een aardbevingsgebied in Groningen.
Evalueren is niet iets wat we veel doen. Maar evalueren helpt ons om dezelfde fouten niet opnieuw te maken of om zaken die niet goed gingen te optimaliseren. We gaan er slimmer en prettiger van werken. Met betere resultaten tot gevolg.
Waarom evalueren we dan zo weinig? Als ik die vraag stel, krijg ik veel verschillende antwoorden. De meest gehoorde is: “Daar hebben we geen tijd voor”. Of het spreekwoord “Gedane zaken nemen geen keer” wordt gehanteerd. “We kunnen er nu niets meer aan veranderen”. Ik denk dat ook meespeelt dat we achterom kijken minder leuk vinden dan vooruit kijken. “Je hebt het risico dat je niet ziet waar je tegen aanloopt” wordt dan gezegd.
“Kritiek vraagt om een verandering van jezelf en dat is het moeilijkste wat er is…”
Of heeft het te maken met dat we slecht tegen kritiek kunnen, niet van onszelf en zeker niet van een ander? Kritiek, tenminste als die terecht is, vraagt om een verandering van jezelf. En dat is misschien wel het moeilijkste wat er is. Dus we lopen liever snel door en doen net alsof er niets aan de hand is. Is dat echt wat we willen?
Het gevolg is dat we blijven doen wat we deden. Met alle consequenties van dien: minder gemotiveerde medewerkers, blijvende faalkosten (in de bouw nog steeds zo’n 10%), overbodige handelingen (in de zorg zijn recent 66 verrichtingen opgenomen in de ‘beter laten’-lijst) en uiteindelijk weglopende klanten. De continuïteit van de organisatie is in het geding.
“TOP, FLOP of STOP?”
Volgens mij wil iedereen goed werk afleveren. Liever nog beter dan de vorige keer. Daar ben je professional voor. Dan is het juist belangrijk om even stil te staan en terug te kijken voordat je verder gaat. Dat kan eenvoudig aan de hand van drie vragen: Wat ging goed (TOP), wat kan beter (FLOP) en wat moet direct anders (STOP)? Op basis daarvan kun je bijsturen. Maar het moet soms uitgebreider.
“Iedereen wil goed werk afleveren.”
In Groningen heb ik bijvoorbeeld de pilot van het bouwkundig versterken en verduurzamen van 170 corporatiewoningen mogen evalueren. De bedoeling van de pilot (en de evaluatie daarvan) was om inzicht te krijgen in de (technische) mogelijkheden om de woningen bouwkundig te versterken en inzicht te verkrijgen in de daarmee gemoeide kosten alsmede de optimale wijze van samenwerken (zie http://ontwiqqel.nl/blog/leren-van-evalueren/). Het resultaat van de evaluatie was een groot aantal leerpunten die nu worden toegepast in vervolgprojecten.
Daarmee is het niet klaar. Evalueren is niet een eenmalige activiteit. Zeker bij complexe projecten en activiteiten is het belangrijk om continue de vinger aan de pols te houden. Immers er zijn altijd veranderingen, bij klanten, leveranciers, aanbieders, medewerkers, enz. Het kan allemaal van invloed zijn op de dienstverlening of het product. Zo komt er bijvoorbeeld ook een evaluatie op het vervolg van bovengenoemde pilot en evalueer ik nu een ander project waarin het gaat om sloop en nieuwbouw van ruim 40 particuliere woningen.
“Evalueren is niet een eenmalige activiteit.”
We kunnen dus veel leren van evalueren. Daarmee is het geen kostenpost maar juist een investering. Een investering in het ontwikkelen van mensen en organisaties. Met als gevolg betere resultaten en een hogere kwaliteit van product of dienst. Evalueren, daar wordt iedereen beter van.
Meer over Theo en Ontwiqqel vind je hier.
Ook een blog schrijven? Neem contact op met Renée Kleywegt.