“Het is tof om te bouwen met je handen!”
Van omgevingsmanagement naar communicatie
Mark van der Kooi presenteerde niet alleen een workshop tijdens het New Builders Festival, maar reserveerde ook een stand bij het podium. “Ik wil niet zozeer mijn bedrijf en onze app promoten, maar samen met de New Builders het imago van de bouw oppoetsen!” Mark ging in gesprek met Leo Nieuwenhuis, om samen na te denken over een mooiere en sterkere bouwsector.
Afgelopen maand bestond de BouwApp tien jaar. “Wij geloven in transparante communicatie. Ga de verbinding met je omgeving aan. Daar is de BouwApp een mooie tool voor.” Mark vertelt enthousiast: “Ik kom helemaal niet uit de bouwwereld, maar ik ben van de bouw gaan houden. Het is tof om te bouwen met je handen! Daarom is het zo belangrijk dat we laten zien hoe mooi de bouw is. Dat we samen prachtige dingen maken. Dat draait allemaal om communicatie. Bereid de omgeving voor, wees trots op dat wat je bouwt en betrek anderen daarbij.”
Mark: Ik ben van de bouw gaan houden!
De bouw als belangrijk orgaan
Hij beaamt dat deze imagoboost soms hard werken is. “De bouw zit in zwaar weer. Kijk naar de stikstofproblematiek, het klimaat, de stijgende prijzen.” Leo vult aan: “We moeten als The New Builders opstaan en kleur bekennen! De bouw is een wezenlijk onderdeel van de samenleving. Net als de zorg en de agrocultuur. Laten we in deze belangrijke sectoren het imago omdraaien: van ‘laag opgeleid’ naar ‘mensen die belangrijk werk doen’. Er moet meer waardering komen voor mensen die met hun handen werken en mooie dingen bouwen.”
Leo: We moeten als The New Builders opstaan en kleur bekennen!
Samen de pijn dragen
“We kunnen dit niet alleen,” aldus Mark. “En daarom zijn The New Builders zo belangrijk. We bereiken die omslag alleen samen. Daarvoor zijn radicale keuzes nodig, in de hele samenleving. Ja, dat doet pijn, en onze maatschappij wil geen pijn leiden. Toch is dat nodig om tot echte verandering te komen. En de politici willen of durven deze pijn niet te benoemen. En meer nog,” gaat hij verder: “de meeste pijn hoort op de sterkste schouders. Die verdeling zien we nu niet. Integendeel…! Dus daar ligt een uitdaging, een missie, voor onze sector en voor de overheid.”
Perspectief bieden
Leo wijst op het mensentekort in de bouwsector. “Het is aan ons om perspectief te bieden voor de nieuwe generatie. Een positieve bouwsector creëren.” Mark gaat verder: “Dat doen we door heldere keuzes te maken. Het liefst intrinsiek. Anders wordt het echt een probleem.”
Terug naar het imago van de bouw. Mark: “We mogen klein beginnen. In onze BouwApp doen we dat door de omgeving bij jouw project te betrekken. Laat zien wat je maakt, dat je investeert en compenseert. Informeer vooraf wat er gaat gebeuren. Dat draait om transparantie en feedback. Communicatie en echt luisteren! Beide kanten op. Dat doen we door te stoppen met managen en meer te verbinden. Bouwers die dat kunnen zijn al een stap verder.”
De mens centraal
De conclusie is duidelijk. Het is tijd voor een cultuuromslag, waarbij de eindgebruiker en omgeving centraal staan. Wij mogen als New Builders samen bouwen aan een betere bouwsector en een mooier Nederland. “Verbinding creëert waarde,” benadrukt Mark. “Het draait allemaal om reputatie. We moeten als bouwers maatschappelijk betrokken zijn. Voor elkaar zorgen. Wanneer we dat binnen ons bedrijf toepassen en laten zien, volgt de sector vanzelf. Ze kunnen dan niet meer anders!”
Mark: Wanneer we dat binnen ons bedrijf toepassen en laten zien,
volgt de sector vanzelf.