Eindejaarsblog – door Leo Nieuwenhuis
December is een tijd om stil te staan en terug te kijken, maar zeker ook een periode om vooruit te kijken naar de toekomst! We hebben een bijzonder jaar achter de rug als The New Builders. We zijn dankbaar voor waar we nu staan en we hebben grote verwachtingen voor de toekomst. Verwachtingen die werkelijkheid worden, waar we samen op pad gaan.
We willen groeien. Uiteindelijk naar 1000 New Builders, maar de eerste stap daar naartoe is om het komende jaar van 200 > 300 New Builders te gaan. Daarvoor hebben we ambassadeurs nodig; New Builders die erop uit gaan om The New Builders verder op de kaart te zetten.
En daarmee kom ik op onze missie: je ziet dat menswaardig concreet wordt, wanneer je de associaties maakt en anderen daarmee raakt.
Een menswaardige en wendbare bouwsector realiseren, in het nieuwe tijdperk
Het begon bij mij pas echt toen ik werd stilgezet in mijn oude leventje, en achteraf ben ik blij dat mij dit alles is overkomen. Want dat was het beginpunt van mijn, onze, reis. In die tijd vroeg Antonie aan mij: zullen wij het nieuwe bouwen (vanuit sociale innovatie) in de praktijk gaan brengen? Voor mij was het een ontdekkingsreis, soms zwaar, maar vooral de moeite waard. Daarbij werd het steeds duidelijker waar het naartoe zou gaan, met welke mensen en in welke organisatievorm.
Dit is waar ik voor bedoeld ben. Ik geniet van de verbindingen die er ontstaan, groeiprocessen van New Builders, New Builders die steeds meer vanuit intuïtie handelen en die leiderschap tonen. De sociale innovatie voert de boventoon. Dat punt is bij TNB gemaakt. En dan wordt het nu tijd voor de volgende stap. Voortaan staat de missie centraal. Om deze missie te bereiken hebben we elkaar nodig vanuit gedeeld eigenaarschap. Dan is de missie van ons! Broodnodig wanneer we naar onze omgeving kijken.
Wat ben je waard
Tijdens het vorige congres noemde Thomas Rau het voorbeeld van de “afschrijving” op een kind, een mens. Wat ben je waard en wat kost je? Voor mij begon dit allemaal in Ghana. Daar begon één man een ogenschijnlijk onmogelijk project, met meer resultaat dan hij ooit kon verwachten. Het was een weg van doorgaan, geloven, vertrouwen, sterker worden en tevens kwetsbaarheid blijven tonen.
Als je niet verder kunt en je durft de sprong te wagen dan is kwetsbaarheid altijd het nieuwe begin. Een zuiver begin! Een krachtig begin. Iets dat je jezelf moet gunnen.
Op basis van Vertrouwen, Verantwoordelijkheid, Vrijheid en Veiligheid, bouwen we aan een nieuwe samenleving. Samen gaan wij de verwaarlozing tegen! De verwaarlozing van mensen, van de aarde en daarmee van onze eigen toekomst.. Soms is het puzzelen, maar via de missie zullen de ontbrekende stukjes vanzelf op de plek vallen. Via de 4 thema’s Mens, Product, Organisatie en Markt vinden we nieuwe wegen, als we het lef hebben om gewoon te gaan! Corina Punte gaf met haar winnende pitch het goede voorbeeld: verbinding met haar studenten en de studenten van het ROC Ede en Deltion.
Bouw een brug, werk samen aan de toekomst door nu al met deze jongeren samen op te trekken. En natuurlijk ook gewoon als New Builders onderling. De gemeenschappelijkheid zal in de toekomst verder vergroten.
Om het concreet te maken hebben wij drie speerpunten benoemd
• 1000 New Builders
• Maatwerk in organisaties
• Tonen van good-practice
Wat levert het jou op
Wanneer jij aanhaakt op onze missie en daarmee een bijdrage levert aan een duurzame bouwsamenleving, zal je zien dat het persoonlijke verandering en winst zal opleveren.
Het persoonlijk maken van de missie begint met wie jij zelf bent en wat jou drijft. Jouw eigen persoonlijke missie dus.
Jullie kennen mijn verhaal en mijn naam. Je naam zegt vaak veel over wie je bent. Dus ik wil jullie dit vragen mee te nemen voor de komende feestdagen. Wat is jouw naam? Wat zegt die over jou?
Oftewel: wat is jouw verhaal, en wat is jouw persoonlijke missie?
Tot slot:
The New Builders zou The New Builders niet zijn zonder de ondersteuning van onze partners.
Zij dragen bij op de nieuwe customer journey, op social media, in de acquisitie en op vele andere manieren.. Dank daarvoor! Marion, Renée, dank voor jullie bevlogen organisatorische bijdrage! Dank aan alle moderatoren, die ziel en zaligheid leggen in het modereren van hun groep en het aanjagen van de missie bij hun New Builders. Jullie geven veel weg van jezelf voor TNB. Hartelijk Dank!
2019
Wat staat er voor het nieuwe jaar op de planning?
- We maken de customer journey, geholpen door Hilco en Bas
- We zullen onze strategie verder invullen vanuit jullie bijdragen, geholpen door Jan Getkate
- We gaan de congressen upgraden met aanvullende workshops
- We gaan met “specialisten” binnen TNB in gesprek over het aanbod van maatwerk in organisaties
- We gaan nog meer good practises tonen, zodat anderen zien wat wij doen en zodat we anderen kunnen inspireren
- We zijn zichtbaar op verschillende beurzen, onder leiding van Govert-Henk
- We gaan ervaren dat de kracht van onze samenwerking toeneemt!
Jurgen Lohuis ondersteunt ons sinds kort in de acquisitie. Sommigen van jullie hebben Jurgen al ontmoet, maar in januari zal hij zich hier uitgebreid voorstellen.
En dit alles zal mogelijk zijn vanuit de missie die wij meer en meer gaan doorleven.
Dan rest mij niets anders dan jullie fijne feestdagen te wensen, en een succesvol en uitdagend 2019!
Hartelijke groet,
Leo Nieuwenhuis