
‘De groenste energie is de energie die je niet gebruikt!’- Rolf Rouweler (Lutho)
Op basis van informatie uit de jaarnota en een grondige analyse van energiegedrag geven NB’er Rolf Rouweler (Lutho Energieadvies) en collega Hendri Frijlink (Ryco Energieadvies) praktisch en strategisch advies op het gebied van energieverbruik en verspilling. Het doel van Rolf en Hendri is niet alleen om klanten te helpen energiekosten te besparen, maar nog veel meer om mensen bewuster om te laten gaan met hun energieverbruik en de bespaarde financiën te herinvesteren in energiebesparende maatregelen.

Rolf en Hendri
Bedrijven vinden het vaak moeilijk om strategische keuzes te maken als het gaat om energie. Dat komt volgens Rolf ook, omdat de energiemarkt ondoorzichtig is geworden: ‘Wat veel mensen bijvoorbeeld niet weten is dat een jaarnota is opgebouwd uit drie onderdelen: leveranciers, netbeheerder en belasting. Dat zijn drie organen die totaal geen belang hebben met elkaar. Een ondernemer heeft belangen bij alle drie, met name om wat er onder de streep betaald moet worden. Dat heeft ook te maken met zijn energiegedrag. Alle kostenpatronen op het gebied van gas en elektra nemen wij mee in onze analyse. We kijken ook naar condities als contractvoorwaarden en bijbehorende belastingen. Dat spiegelen we aan het verwachtte energiegedrag.’
[BEWUST ENERGIEGEBRUIK ALS MARKETINGTOOL] Hendri heeft zo’n 15 jaar ervaring als het gaat om energie: ‘Vooral de bewustwording is belangrijk: waar kies je voor, waar heb je grip op? Het is niet onze keuze om energie te besparen, dat doet de ondernemer zelf. We geven wel advies en laten zien hoe het zit. Het moet duidelijk zijn, zodat je weet waar je voor kiest en wat dat betekent voor jouw bedrijf. Dat is de juiste volgorde.’ Rolf vult aan: ‘We nemen het beheer op ons, controleren de meterstanden, geven jaarlijks inzicht en denken mee wat de visie van een bedrijf betekent voor het energieverbruik van nu en van de toekomst. Energiegebruik is niet alleen een noodzakelijk ‘iets’, maar als je het op een goede manier inzet, kan het ook je marketing versterken, bijvoorbeeld omdat je nadenkt over zowel de soort als de kleur van het licht in je winkel, zodat je producten beter uitkomen.’
Wat de heren betreft begint verduurzaming bij ondernemers die iets willen doen met energiebesparing, maar niet weten hoe. Rolf: ‘De gebruikers zijn het belangrijkste. Hoe bewuster zij omgaan met energie, hoe minder er verspild wordt. De groenste energie is de energie die je niet gebruikt… Het begint met goed huismeesterschap waarbij je verspilling aanpakt, die besparing op je energiekosten zet je dan weer in om verder te verduurzamen en dán komt het duurzaam opwekken.’
[TE GROTE METER? DAT KOST GELD] Dat er zoveel onduidelijkheid is over welke maatregelen nou het beste zijn voor elke specifieke ondernemer, drijft Hendri en Rolf tot het vinden van oplossingen. Hendri: ‘Meters kunnen kapot gaan of te groot zijn voor je verbruik, een energieleverancier en een netbeheerder zullen je daar niet op aanspreken. In de jaren ’90 heeft de overheid besloten om niet meer te belasten naar verbruik, maar naar de grootte van de meter. Past je meter niet bij je gebruik, dan kost dan onnodig veel geld. De tarieven voor energiebelasting worden door de overheid elk jaar heroverwogen. Ons doel is om geld vrij te maken door te besparen op de energierekening en dat te herinvesteren in energiebesparende maatregelen. Dan kun je ook besparen op belastingen en ontstaat er een vicieuze cirkel waarbij je uiteindelijk steeds meer bespaart.’
[KENNIS MOET JE DELEN] Het bewustzijn groeit, in de nieuwbouw ontkom je niet aan duurzame richtlijnen vanuit regelgeving. Rolf: ‘In de bestaande bouw zijn de uitdagingen en verschillen nu nog een stuk groter, omdat je als ondernemer nog niet gedwongen wordt. Daarin kunnen we het meeste betekenen. Daarbij komt dat we in de veranderende maatschappij op een andere manier gaan samenwerken. Je moet elkaars kennis respecteren en aanvullen waar nodig. We zoeken relaties die gebaseerd zijn op vertrouwen, kennis en ondernemerschap. Kennis die we niet zelf in huis hebben, zoeken we op in de vorm van duurzame relaties met architecten, installateurs, aannemers, bouwtechnici enzovoort. Bouwen aan transparantie en duurzame relaties is iets wat je gewoon moet doen, dan merk je snel genoeg of er een dubbele bodem achter zit. Af en toe onderuit gaan, hoort ook bij ondernemerschap, daar moet je niet bang voor zijn.’ Hendri vult aan: ‘Vanuit onze onafhankelijke positie zoeken we de samenwerking. Het begint met het leren kennen van elkaar, dat is de basis van vertrouwen. Dat geldt trouwens ook voor onze klanten. We zoeken een blijvende oplossing voor onze klanten, in plaats van dat we een eenmalig product willen verkopen.’
Rolf en Hendri zijn op zoek naar partijen die dat ook in DNA hebben zitten en willen samenwerken. Rolf: ‘Alle NB’ers mogen vrijblijvend hun jaarnota opsturen en wij laten zien wat er mogelijk is. Wat mensen daar mee doen is aan hen. We laten graag zien hoe het werkt.’
Rolf Rouweler en Hendri Frijlink kennen elkaar sinds 2009. Hendri startte in 2013 voor zichzelf met het bedrijf Ryco Energieadvies. Rolf begon in april 2016 met zusterbedrijf Lutho Energieadvies in een andere regio. Samen helpen ze groot, midden en klein bedrijf met vraagstukken rondom energie in met name bestaand vastgoed. Daarbij zijn transparantie, bewustwording en onafhankelijkheid de belangrijkste kernwaarden. In 99% van de gevallen levert een analyse van leveringskosten, netbeheerkosten en belastingen een mogelijke besparing op van rond de 20 tot 30% na aftrek van de kosten van Lutho of Ryco Energieadvies.