We delen met regelmaat de voortgang van de verschillende (ver)bouwavonturen van onze New Builders. Zo zien we hoe de bouw er aan de kant van de eindgebruiker uitziet. En ze maken heel wat avonturen mee!
Deze week een update van Hilco Knul en Tony Nauta, over frustratie én dankbaarheid
HULP UIT ONVERWACHTE HOEK – TONY NAUTA
De bouw bij Tony Nauta schiet mooi op. De warmtepomp is geïnstalleerd en werkend en sinds de kerstdagen helpen er onverwachts extra handjes mee! Tony vertelt hoe dat zo kwam. “Een echtpaar uit onze kerk nam contact met ons op. Ze wilden graag helpen klussen.” Het echtpaar bood belangeloos hun hulp aan. “Een stel van in de 70, maar dat geef je ze niet! Zeker wanneer je kijkt naar de hoeveelheid werk die ze inmiddels hebben verricht.”
Vele handen…
Inmiddels is door hem de complete IKEA-keuken eigenhandig gemonteerd en geïnstalleerd. Maar ook flink geholpen bij het tegelen van de benedenverdieping! “Weet je nog,” lacht Tony. “Die tegels van 90 bij 90. Wat een klus!” De echtgenote sprong onder andere bij door te behangen. “Ze heeft het hele huis behangen met renovlies!” vertelt Tony enthousiast. “En inmiddels ook een groot deel daarvan beschilderd met Keim, een natuurlijke en duurzame verf. Die komt trouwens van New Builder Erik Waanders, van Greenpaints.”
Tony benadrukt hoe dankbaar hij is voor alle hulp. “Ze hebben zoveel gedaan. Dit is echt kerk zijn. Gewoon op de stoep verschijnen en aan de slag gaan. Wanneer woorden tekortschieten… Het is een zegen.”
Binnenkort gaan Tony en Janet verhuizen. “De keuken werkt, de badkamer zo goed als. Beneden ligt de vloer erin. Het is mooi geweest, we willen over!”
KLANTGERICHTHEID IN DE BOUWSECTOR – HILCO KNUL
Begin december vertelde Hilco dat de grond was afgenomen van de gemeente. Vandaag delen we een nieuwe update. Het werk is begonnen!
Hilco: “Vorige week startte Bouwgroep Lichtenberg met het boren van de 27 palen waarop de fundering en onze woning worden gebouwd! De start ging gelukkig goed, al moesten we kort daarvoor enkele aanpassingen uitvoeren in de aanpak en werkvolgorde, vanwege de erg natte bodem.” Na een dag hard werken door de boorploeg zitten de palen erin! Het resultaat zie je hieronder.
Het fundament staat
Hilco vervolgt: “Na het uitdrogen van de palen gaan we aan de slag met het verder afgraven en ordenen van de grond op de kavel. Van daaruit bouwen we verder aan de fundering en de keerwand naar het terras aan het water. Deze week zal Installatiebedrijf Boer en van Veen de bron aanboren voor de warmtepomp. De vaart zit erin! Hopelijk werkt het weer mee de komende weken en kunnen we mooi door met bouwen!”
Hobbels in de weg
Niet alles loopt voorspoedig, vertelt Hilco: “De aanloop naar de start was nogal hobbelig, zacht uitgedrukt. Met dank aan de energieleverancier. Wie mij kent weet dat ik zelf een enorme promotor ben van ‘klantgerichtheid’, klanten helpen met al je kennis en kunde zodat je de beste partner voor je klant bent. Daarvoor moet je je kunnen verplaatsten in de klant en niet alleen maar gericht zijn op geld, processen, marktaandelen of wat dan ook.”
Energietarieven
“Helaas denkt menig energieleverancier daar anders over,” vervolgt Hilco. “Ik las zojuist dat de drie grootste energiepartijen in Nederland onderzocht worden door de overheid, hoe hun tarieven tot stand komen en of deze wel verklaarbaar en juist zijn. Een goede zaak, omdat veel mensen zich zorgen maken om de maandelijkse lasten en de toegenomen kosten van eten, wonen en energie. We zouden elkaar juist moeten helpen! En ik vind dat grote bedrijven daar een grote verantwoordelijkheid in hebben. Het kan toch niet zo zijn dat zij profiteren waar velen moeten inleveren. Ik vraag me dan ook af hoe het mogelijk is dat er aanbieders zijn met dagprijzen van zo’n € 0,30 cent per kWh stroom, waar mijn leverancier € 0,80 rekent?!”
Aansluiten en afsluiten
Maar dat is niet het enige of grootste struikelpunt in de samenwerking. “Wij moesten onze nieuwe woning bij Essent aanmelden voor een bouwaansluiting, zodat we stroom hadden tijdens de bouw. Het begon al met de klantenservice. De eerste twee personen die ik aan de lijn kreeg, begrepen niet wat een tijdelijke bouwaansluiting was. Uiteindelijk leek het geregeld, maar was ik op “verhuisd” gezet. Met als gevolg dat de energie op ons huidige adres binnen zes maand zou worden afgesloten. Na veel bellen en zelfs privéberichten via Twitter werd dit uiteindelijk rechtgezet en is de stroom geregeld. Vervolgens bleek dat de bouwaansluiting was opgezegd! Die is inmiddels opnieuw aangemeld, maar ook daarvoor waren meerdere telefoontjes en berichten nodig. Het heeft me al met al heel wat tijd en energie gekost.”
De rekening volgt…
De familie Knul dacht dat het hiermee eindelijk goed was afgerond. “Helaas… the story continues! We ontvingen ineens een eindafrekening van € 653,- voor de eerste – alweer beëindigde – bouwaansluiting, terwijl daarop niets verbruikt was. Blijkt Essent met andere meterstanden te werken! Gelukkig hebben we de foto’s nog…”
Mijlpaal
Maar er zijn ook positieve berichten! Eind februari wordt de begane grond gestort. En begin maart staat er een formele mijlpaal-bijeenkomst gepland met alle bouwpartijen. “Dat wordt een feestelijke samenkomst! We zijn blij dat we nu echt aan de slag zijn. Wanneer alles mee zit hopen we dit jaar nog te verhuizen naar onze nieuwe woning.”
Het laatste akkefietje met Essent is nog niet afgerond en wordt hopelijk zo snel mogelijk opgelost. Maar Hilco heeft dus wel een oproep voor ons netwerk: “Hierna zo snel mogelijk naar een klantgerichte en betrouwbare energieleverancier! Iemand nog een tip?”