
Gestolen wasmachine – BLOG Tony Nauta (Bizzfocus)
Tony Nauta schreef deze blog naar aanleiding van een gesprek over een gestolen wasmachine.

NB’er Tony Nauta over gestolen wasmachines, missie en waarden
Effectief samenwerken kan als je aan de ene kant dezelfde missie hebt én tegelijkertijd dezelfde drijfveren en waarden om die missie na te jagen.
Jij hebt waarden en ik heb waarden.
Als die elkaar aanvullen dan kunnen we het goed vinden: we snappen elkaar en hebben dezelfde gedachten als het bijvoorbeeld gaat over respect, omgangsvormen en humor. Door gemeenschappelijke waarden kunnen we het goed met elkaar vinden. Dit hebben we vaak in onze familierelaties. Samen gezellig een BBQ of koffie drinken, dat lukt meestal uitstekend. Maar samen zaken doen? We weten de missie van elkaar vaak niet eens…
Maar alleen dezelfde missie hebben, is ook niet genoeg om effectief samen te werken.
Zo raakte ik in gesprek met iemand die vertelde vol overtuiging dat hij een kelder had opengebroken en wasmachine had gestolen voor zijn vrouw. Deze man legde uit dat de mensen in het huis geld genoeg hadden, verzekerd waren en hier best aanspraak op konden maken, want daar betaalden ze ook voor. Ze zouden een nieuwe wasmachine krijgen. De vrouw van deze man was blij met haar ‘nieuwe’ wasmachine en zo was iedereen blij. We hadden dezelfde missie: goed voor ons thuis zorgen. Onze waarden verschilden daarentegen alleen enorm…
Dat zie je ook op de werkvloer. Een collega of manager wil hetzelfde als jij, namelijk klanten helpen, maar toch loop je vast. Een veel voorkomende conflict vindt plaats tussen de technische medewerker en de sales manager:
De sales manager belooft dingen die de technische kant (nog) niet waar kan maken.
De technische medewerker belooft alleen wat kan en wat haalbaar is met de feiten die hij heeft.
De sales manager droomt mee met de klant, werkt een visie uit en kijkt dan wat kan. Als het eindresultaat er iets anders uit ziet, maakt dat eigenlijk niet zoveel uit.
De technische medewerker kijkt wat hij op dat moment heeft en daar werkt hij mee.
Deze twee mensen willen hetzelfde: de klant helpen en toch begrijpen ze elkaar niet. Het gevolg is frustratie en conflict. Door naar elkaar te luisteren en te bespreken hoe bepaalde waarden worden ingevuld, ontstaat er meer inzicht en betere samenwerking.
Al betekent dat trouwens niet dat ik een volgende keer help inbreken…
Bizzfocus staat voor focus in uw onderneming. Bizzfocus hanteert een aanpak over drie assen: mensen, processen en middelen. Het gaat hierbij om bedrijfseconomische, bedrijfsstrategische en bedrijfspsychologische aspecten. De werkzaamheden zijn bijvoorbeeld onderzoek doen naar de huidige bedrijfssituatie, een veranderaanpak voorstellen, adviseren, coachen, leidinggeven aan veranderteams, trainingen en workshops verzorgen.