
‘Stop met het Prestatiecontract’- Judith van Dam (HomEvap)
Het gaat al mis bij het woord ‘Prestatiecontract’ volgens Judith van Dam, directeur van HomEvap, en er mag echt wel iets veranderen in deze branche. Judith zet nieuwe modellen luchtbevochtigers en koelers voor woonhuizen in de markt en dat is best een grote uitdaging. Juist vanwege een achtergrond die niet in de bouw ligt, kijkt ze anders naar de ontwikkelingen in de installatietechniek.
Judith heeft een achtergrond in sales en arbeidsbemiddeling en moest wennen aan de manier van werken in ‘de installatiewereld’: ‘De prijsopbouw is heel anders hier.

New Builder Judith van Dam
Je hebt te maken met een brutoprijs en New Builder Judith van Dam soms kortingen van wel 50%, daar begreep ik helemaal niets van. Maar zo werkt dat nu eenmaal hier en met die kortingen kun je ook weer spelen. Al blijf ik het een aparte manier van werken vinden en vind ik het lastig te verantwoorden dat het zo werkt. De uiteindelijke klant heeft daar het meeste last van: er zitten verschillende schijven tussen en iedereen wil wat verdienen.’
Vorige modellen van HomEvap waren prijstechnisch niet altijd interessant voor klanten, maar na verschillende doorontwikkelingen biedt het bedrijf nu producten die door een andere benadering juist financieel aantrekkelijk zijn. Judith: ‘Voorheen verkochten we onze producten per twee of drie direct aan installateurs, maar door dit nieuwe model willen we grotere partijen beleveren. In het huidige model wordt de omkasting van EPP gemaakt en dat betekent dat we grotere aantallen moeten maken, wil het aantrekkelijk zijn. Dat betekent ook dat we een grotere afzetmarkt nodig hebben.’
[SAMEN VERANTWOORDELIJK] De producten van HomEvap zijn ontwikkeld door vraag vanuit de markt. Judith: ‘We maken een oplossing voor mensen die klachten hebben vanwege droge lucht. Denk aan prikkende ogen, astma, maar ook instrumenten die vals worden door een te lage luchtvochtigheid en vloeren die kromtrekken. Sommige vloerbedrijven stellen een aangepaste luchtvochtigheid als voorwaarde om garantie te geven.’ Particulieren weten HomEvap te vinden en vragen specifiek om dit systeem, al is het voor installateurs ook wel wennen. Judith: ‘Particulieren bellen soms ook, omdat hun installateur ons product niet wil installeren. Er zou water in de kanalen komen, maar dat klopt helemaal niet. Het is voor ons een uitdaging om ervoor te zorgen dat installatiebedrijven onze producten goed leren kennen. Daar is nog een flinke slag te slaan, want welke kanalen gebruikt deze groep om aan hun informatie te komen? Daar springen we op in via beurzen, geprinte media en onze website. We willen installateurs goede ervaringen op laten doen met ons product en zo ambassadeurs creëren, want die heb je nodig.’
[STOP MET HET PRESTATIECONTRACT] Gelukkig zijn er volgens Judith steeds meer initiatieven die samenwerking en uitwisseling stimuleren, al is er ook nog genoeg te doen: ‘Ondanks dat we horen dat er zoveel vernieuwers en innovaties zijn, hebben we nog wel een weg te gaan. We moeten niet alleen roepen dat we energie moeten besparen, maar dan ook degenen die daarin advies uitbrengen goed begeleiden.’ Vooral termen als ‘prestatiecontracten’ geven volgens Judith het verkeerde signaal: ‘Alleen het woord al: ik moet presteren, want als ik niet presteer hangen daar consequenties aan en word ik ergens verantwoordelijk voor gehouden. Die instelling zorgt ervoor dat we naar elkaar gaan wijzen en heel beschermend zijn over ons eigen stukje, in plaats van de gezamenlijke verantwoordelijkheid te nemen. Als we willen dat samenwerking werkt gaat het echt om openheid, vertrouwen en transparantie. Iedereen maakt fouten, maar als we gezamenlijk wat neer willen zetten dan nemen we met elkaar ook de verantwoordelijkheid voor het eindproduct.’
[WELZIJN VOOROP] Judith zoekt haar eigen weg, als vrouw in de bouw, maar ook als nieuwkomer en leverancier van een innovatief installatieproduct: ‘Je weet niet altijd hoe het werkt in de grote wereld. Je hebt te maken met collega’s, maar ook met onderhandelingen met groothandels. Inmiddels ook met onderhandelingen in België die weer net iets anders gaan dan in Nederland. Zeker in het begin ben je heel eager, maar ´nee´ is ook een antwoord. Het moet voor alle partijen kloppen en anders moeten we het misschien maar even niet doen.’ Het welzijn van de klant staat voor Judith heel duidelijk centraal. Wettelijke voorwaarden zijn niet genoeg, er moet volgens Judith meer oog komen voor het comfort van de gebruiker: ‘WELL, een certificaat uit de VS heeft, naast energiebesparing, opgenomen wat het belang van bijvoorbeeld licht en klimaat is voor de gebruiker van het gebouw. Dat wordt gelukkig hier en daar toegepast op gebouwen in Nederland.’
[HomEvap] De nieuwe modellen luchtbevochtigers en koelers voor woonhuizen ontstaan uit doorontwikkeling, met oog voor onder andere de installatiemogelijkheden, bediening, gebruikersgemak en uiteraard het kostenaspect. Met de huidige 0-op-de-metertrend, worden huizen luchtdicht verpakt wat op hete dagen leidt tot oververhitte woningen die de warmte niet kwijt kunnen raken. De unit van HomEvap biedt ook dan uitkomst: op een energiezuinige manier wordt de grootste hitte afgevoerd.